Principy a zásady péče a léčby v zařízeních SANANIM z.ú.
- Respektování základních lidských práv klienta a zachovávání důstojnosti a cti klienta i pracovníka
- Vztah mezi klientem je rovnocenný, na úrovni dospělý – dospělý, jak klienti, tak pracovníci mají svá práva, která musí být hájena
- Plán léčby a péče vychází z individuálních potřeb klienta
- Péče o klienta je koordinovaná a plánovaná, je preferována péče poskytovaná v přirozeném prostředí klienta a péče ambulantní. Rezidenční péče je doporučována pouze v indikovaných případech osobám se střední až těžkou závislostní poruchou a dalšími sociálními, zdravotními či vývojovými obtížemi.
- Respektování práva se svobodně rozhodovat o postupu procesu úzdravy
- Respektování fáze závislostní poruchy, ve které se klient aktuálně nachází
- Odborné služby jsou veřejně přístupné bez ohledu na pohlaví, věk a rasu pacienta/klienta, jeho politické přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení, psychický či fyzický stav (včetně HIV pozitivity) a socioekonomické možnosti (např. schopnost službu zaplatit).
- Všichni pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí týkající se veškerých informací o klientech. Veškeré informace mohou být předány jiné osobě či instituci pouze se souhlasem klienta. Všichni pracovníci i klienti jsou informováni o možnostech prolomení mlčenlivosti, které jsou dány zákonem či rozhodnutím soudu. Klienti se ve smlouvách zavazují k mlčenlivosti ohledně ostatních klientů.
- Služby jsou přístupné bez ohledu na typ užívané návykové látky či závislostní chování s ohledem na indikační kritéria, historii užívání a způsob aplikace návykové látky, pouze služby zaměřené na závislosti na procesech jsou specifické a nepřijímají klienty s jiným typem závislosti
- Služby jsou přístupné bez zbytečných odkladů, které by mohly zhoršit aktuální stav pacienta/klienta, samozřejmě s ohledem na kapacitu programu. V případě naplnění kapacity, zařízení vede pořadníky čekatelů
- Výkon specializované péče (lékařské, psychologické, psychoterapeutické, sociální, výchovné apod.) je upraven v operačních manuálech jednotlivých programů a je poskytován pracovníky s odpovídající kvalifikací a dovednostmi.
Všichni pracovníci organizace SANANIM se řídí Etickým kodexem. Jeho plné znění je k dispozici ke stažení.
Etická komise se věnuje především následujícím činnostem:
-
Zabývá se podněty a stížnostmi na porušení etiky jednotlivce, zařízení a celé organizace, porušení práv klienta.
-
V odůvodněných případech a na vyžádání vedoucího zařízení posuzuje etické aspekty výzkumů realizovaných v SANANIM.
-
Je konzultačním orgánem SANANIMu v rámci etiky, předcházení porušování práv klienta a zaměstnance.
Stížnostní systém
Principy
Každý občan si může stěžovat na kvalitu či způsob poskytování odborných služeb SANANIM z. ú.
Schopnost využívat stížnostní systém považujeme za odpovědnou a zralou dovednost všech zúčastněných osob a stran. Veškeré připomínky a stížnosti jsou vítaným nástrojem k zlepšení poskytovaných služeb.
Připomínky
Připomínka je ústně vyjádřená nespokojenost s poskytovanými odbornými službami či jejich kvalitou. Za připomínku též považujeme anonymní písemná podání, či podání, ze kterých vyplývá nemožnost vzájemné komunikace (není uvedena adresa, telefon, dohodnuta osobní schůzka apod.).
Připomínky přijímá každý pracovník. Pokud je to v jeho kompetenci, řeší připomínku ihned na místě. Nijak tuto připomínku neeviduje ani nedokumentuje.
Anonymní stížnosti či stížnosti bez možnosti zpětného kontaktu přijímá vždy vedoucí pracovník a o obsahu stížností informuje příslušný tým. Stížnost nijak neeviduje ani nedokumentuje její vyřízení.
Pokud se jedná o podstatnou připomínku, doporučí pracovník klientovi, aby podal písemnou stížnost a je mu nápomocen v jejím podání.
Stížnosti
Stížnost je písemné vyjádření nespokojenosti klienta, jeho osoby blízké či jakéhokoli občana s poskytovanými službami či jejich kvalitou, kde je z podání zřetelné, jak je možné se stěžovatelem komunikovat (adresa, email, dohodnuté osobní schůzky, prostředník).
Podání stížnosti a její evidováníPro podání stížnosti a její další vyřizování si může klient zvolit zástupce, a to písemným prohlášením.
Stížnosti přijímají všechna zařízení SANANIMu a je vždy předána do rukou vedoucího daného zařízení, který tuto stížnost zaeviduje (kniha či šanon stížností) a zaznamená datum přijetí stížnosti. Dále je možné zaslat je na adresu zařízení.
Stížnost je též možno zaslat na adresu vedení SANANIM z. ú. či na emailovou adresu stiznost@sananim.cz, kde jsou stížnosti evidovány (zápis do šanonu stížností a zápis data přijetí stížnosti).
Vyřizování stížnosti a možnosti odvolání
Stížnost musí být vyřízena do 30 dnů včetně odeslání písemné odpovědi stěžovateli. Pokud není možné z nějakého důvodu vyřídit stížnost v dané lhůtě, musí být stěžovatel písemně informován o důvodech zpoždění i o novém termínu vyřízení stížnosti.
Stížnost vyřizuje vedoucí daného zařízení. Pokud stěžovatel podává stížnost na vedoucího, nebo stěžovatel nebyl spokojen s vyřízením stížnosti vedoucím, předává se stížnost výkonnému řediteli.
Odvolací instance v případě nespokojenosti s vyřízením žádosti jsou následující:
Správní rada SANANIM z. ú. (Ovčí hájek 2549/64A, 158 00 Praha 13), Český helsinský výbor (Štefánikova 21, 150 00 Praha 5 - budova Úřadu práce MČ Praha 5, 1. patro; e-mail: sekr@helcom.cz) nebo další instituce, které se zabývají lidskými právy, či jsou odbornou autoritou v oboru adiktologie.
Stížnost může být předána etické komisi SANANIMu v případě, kdy se stížnost týká etiky práce.
Dokumentace stížností
O vyřizování stížnosti je vedena dokumentace. V případě ústního jednání se stěžovatelem je pořízen zápis a je podepsán oběma stranami. O výsledku šetření stížnosti je poslána písemná zpráva stěžovateli a její kopie je uložena v šanonu stížností u podané stížnosti.
Zpráva obsahuje informaci, jak proběhlo šetření stížnosti, zda je uznána za opodstatněnou, jaké kroky byly podniknuty k nápravě.
V případě, že řešení stížnosti přináší nějaké nové poznatky, které vedou k úpravám koncepce, metodám práce, je tato změna projednána na poradě zařízení, zanesena do další novely operačního manuálu zařízení.
Pokud z řešení stížnosti vyplývá disciplinární opatření, postupuje se dle zákoníku práce v platném znění.
Plné znění vnitřního předpisu najdete níže ke stažení.